Český jazyk
Výsledky cvičení 70/1:
a) se rozplývají – slovesný
byl neobydlený – slovesně jmenný
přivedlo – slovesný, založili – slovesný
byla založena – slovesný (trpný rod)
byl zakladatelem – slovesně jmenný, nevíme – slovesný
je zmínkou – slovesně jmenný
b) zdědil – slovesný
byl – slovesný (lze nahradit se nacházel)
byla prodána – slovesný (trpný rod)
byl prodán – slovesný (trpný rod)
patřili – slovesný, zastávali – slovesný
dostala – slovesný
stal se letohrádkem – slovesně jmenný
postihl – slovesný
vyhořela – slovesný
Dnes si vypracujte podobné cvičení 70/2 – určete navíc vždy osobu, číslo, čas a způsob
Nastudujte si, která slovesa jsou fázová a která způsobová – zapište si to do mluvnického sešitu a následně využijte při cvičení
Pomocná slovesa = neplnovýznamová – ve větě se pojí s plnovýznamovými, potřebují doplnění
a) Vlastní pomocná slovesa (být, bývat, stát se, stávat se, mít, mívat)
b) Způsobová slovesa (chtít, mít – povinnost, moci, muset, smět)
Ve větě jsou spojena s infinitivem plnovýznamového slovesa.
chci spát, musíš přijít
c) Fázová slovesa (začít, začínat, počít, přestat, zůstat, ustat)
Vyjadřují fáze děje plnovýznamového slovesa.
přestal jsem cvičit, začal jsem se učit
Ostatní slovesa, která zde nejsou, jsou slovesa Plnovýznamová – Mají sama o sobě věcný význam: sahat, skákat, plazit se, učit se, číst, milovat…..
Zkuste to využít ve cvičení 70/2 a poté u cvičení 71/5 – zde řešte vyhledávání přísudků, určení jejich druhu (slovesný, slovesně jmenný, jmenný) a u slovesně jmenného určete podle výše vyložené látky, zda jde o způsobové nebo fázové sloveso.
Poté si ještě zapište do sešitu na mluvnici tabulku ze strany 72 (růžový rámeček), abychom se tím ve středu nezdržovali. STŘEDA KONTROLA! Mějte hezký slunečný den.
Matematika
V příloze řešení pátečních rovnic. Nezapomeňte, že pokud násobíte číslo se závorkou, vynásobíte pouze číslo a závorku opíšete!
Co se týká páté rovnice s x2, postupujete pořád stejně. To znamená x na jednu stranu (x2 se tím pádem odečte) a čísla na druhou.
Cvičení z matematiky
Řešte rovnice:
3x + 4(x – 1) = x + 2(2x + 1)
10 – 3(2x + 3) = 1 – 2(4x + 1) – x +2
2(a – 1) + 2(a + 3) = 3(a – 1) + 2a
5y – 2(y – 1) = 3 – 2(y + 3)
Nezapomeň na zkoušky.
Vyřešené úlohy nafoť a pošli na Trhlikova@atlas.cz do 20.hodiny (21.9.)
V příloze najdete pomoc.
Fyzika – správné řešení z pátku přikládám v příloze.
Anglický jazyk – L. Šafářová
Hezký den, dnes a zítra máte za úkol v prac. sešite str. 44 vypracovat cv. 1-4 na předpřítomný čas.
Ať to všichni máte, ve čtvrtek si to zkontroluji. Přeji všem hodně zdraví 🙂
Německý jazyk
Krásný den všem, ve středu se prý snad už uvidíme 🙂
dnes se mrkněte na PS str. 46/cv. 5 – “Jeden den ze života pana Klidného”
v šedých rámečcích máte slovní zásobu, kterou máte doplňovat do vynechaných tečkovaných míst v textu (pozor na slovesa s odlučitelnou předponou)
doporučuji nejprve přeložit všechna slovíčka v šedých rámečcích a pak postupně doplňovat do vět
máte na to dnešní a část zítřejší hodiny, zítra si zkontrolujete popř. doplníte i všechna ostatní cvičení, které jste plnili během distanční výuky
všichni tento úkol alespoň částečně zvládnou, pokud byste se nudili, opakujte si části těla, příští týden z nich budeme psát
Chemie:
Přeji všem dobrý den, v příloze “Dělení sloučenin” najdete text, který si přepíšete do sešitu.
Napsat komentář